Ahir vaig fer vaga

Era un dia d’estiu, i dinàvem d’un conill amb ceba que deia la padrina que “s’havia fet tot sol”. Sèiem a la terrassa de Sa Ràpita, ella, amb una bateta fresca de color blanc i floretes liles, jo amb un vestit blanc de fil que transparentava el banyador verd que encara no m’havia tret confiant en tornar a la platja després de dinar quan em va dir “cuida’t den Joan, no ho veus que no té vi?”. Jo vaig contestar rient, que era en Joan que m’havia de cuidar a mi. Un altre dia que ens vàrem trobar soles a la cuina, desparant la taula, em va dir així, fluixet com si fos una mica un dels nostres secrets, “has de creure més en Joan”. A mi aquests comentaris em semblaven d’un altre món, del món de sa padrina. D’ençà que ella ens va deixar, mai més ningú m’ha fet un comentari semblant.

Enguany, he estat en xoc després de posar cara a un parell de dones maltractades i als seus maltractadors. He vist companyes embarassades vestides amb roba ben ampla perquè havien d’anar a signar el contracte i a una entrevista de feina, una dona, em va demanar per les meves intencions reproductives. Per si em faltaven arguments, dilluns passat, a la consulta, vaig conèixer na Míriam. Estava molt nerviosa perquè no li agraden els ginecòlegs i molt menys quan necessiten la signatura d’un consentiment informat. Per intentar treure tensió, li vaig preguntar pels seus fills, que vaig concloure que, com son pare, són un “compendi de virtuts”. En canvi, ella diu que no fa res de bo, ni res important, ni li agrada res. Em vaig enfadar amb mi per haver fet la pregunta i no poder afegir res a la resposta, amb na Míriam per pensar que no fa res i amb el món per permetre que hi hagi tantes Míriams.

Aina

1 thoughts on “Ahir vaig fer vaga

  1. N’estem fartes d’escoltar per ahí: “tin cura d’ell” (i qui en té de nosaltres?), “els homes necessiten el seu espai” (i les dones no necessiten anar amb les amigues?), “es que ell fa molta feina…” (és clar, i nosaltres no en fem?), “de vegades tenen la necessitat d’estar amb altres dones, però no vol dir que no ens estimen” (com???), i tantes altres que s’empassem…

    Aquestes coses queden molt lluny del món actual, com tu dius Aina, són del món de les nostres padrines. Pero malauradament ahí les tenim.

    Jo també tinc companyes que no les han contractat pel simple fet d’estar “en edat fértil”…

    A la feina he viscut de prop tot això, dones patint “homes” que no estimen res que no siguen ells, menteixen, menyspreen, donen cops, manipulen sentiments, destrosen autoestimes… Homes que demanen segones oportunitats a canvi de regals i promeses de canvis que mai arribaran…

    S’han de moure molts recursos per ajudar a dones a fugir d’aquestes situacions, i ens queda encara molt a fer. Hem d’insistir molt amb la xicalla, fer una bona educación basada amb la igualtat des de menuts. I també hem de promocionar mesures des de salut comunitària, tenim molta feina. Com deia una pancarta que em va agradar molt a la manifestació de València: Volem drets, no flors! I hem de lluitar per ells.

    Irina

    M'agrada

Deixa un comentari